Адміністративна колегія Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України зобов’язала ПАТ «Київобленерго» припинити дії, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції та усунути умови, що йому сприяють
У IV кварталі 2014 року до Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України надійшло ряд заяв громадян, що мають намір приєднатись до електричних мереж ПАТ «Київобленерго», розташованих в межах Київської області щодо порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку Товариства в частині відмови у приєднанні з посиланням на положення пункту 1.6 Правил приєднання, а саме, приєднання електроустановок замовника на території, що підлягає комплексній забудові (мікрорайон/квартал, вулиця), здійснюється відповідно до умов цих Правил після виконання електропередавальною організацією, яка здійснює на цій території ліцензовану діяльність, електрифікації території, що підлягає комплексній забудові, згідно з планами забудови відповідної території.
При дослідженні за заявами відділенням було встановлено, зокрема наступне.
НКРЕ врегульовано питання приєднання електроустановок до електричних мереж у Правилах приєднання. Відповідно до Правил, електропередавальна організація не має права відмовити в приєднанні до її мереж електроустановки замовника за умови дотримання ним вимог цих Правил.
До ПАТ «Київобленерго» звернулись громадяни України, що мали намір приєднатись до електричних мереж розташованих в межах Київської області. Втім, Заявники отримали листи з ідентичним змістом шаблонної форми із відмовою у приєднанні. З посиланням на пункт 1.6 Правил.
Товариством вбачалось, що територія, яка розташована в межах вулиць, де знаходяться об’єкти підключення Заявників відноситься до категорії територій, що підлягають комплексній забудові, оскільки там відсутні мережі ПАТ «Київобленерго».
Як встановило Відділення, згідно норм законодавства, рішення про організацію комплексної забудови території у визначених межах та рішення про розміщення об'єктів будівництва на території населених пунктів та за їх межами під час комплексної забудови території приймає виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, районна державна адміністрація відповідно до їх повноважень у порядку, передбаченому цим Законом. Рішення про розроблення детального плану певної території одночасно є рішенням про комплексну забудову цієї території.
Як з’ясувало Відділення, за результатами аналізу інформації отриманої від виконавчих комітетів міських рад території де розташовані об’єкти Заявників віднесені до садибної та котеджної забудови та відповідно до Детального плану території садибної житлової забудови, там пропонується зовнішнє інженерне забезпечення, в тому числі і електропостачання від існуючих інженерних мереж міста згідно технічних умов, виданих відповідним службам міста для наступних стадій проектування.
Враховуючи вищенаведене, ПАТ «Київобленерго» безпідставно відмовило у приєднанні об’єктів Заявників до мереж Товариства тим самим порушило вимоги Правил приєднання.
Отже, дії ПАТ «Київобленерго», які полягають у порушенні пункту 1.3 Правил приєднання, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з підготовки та видачі технічних умов та проектів договорів на приєднання об’єктів замовників до місцевих (локальних) електричних мереж власника електромереж, що може призвести до ущемлення інтересів споживача, яке було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.
В ході проведення дослідження за Заявами, Заявники звернулись до Відділення з відповідними листами щодо їх відкликання, враховуючи вищенаведене з метою припинення дій, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, Адміністративна колегія Київського обласного територіального відділення зобов’язала ПАТ «Київобленерго» у 20-денний строк з дня отримання рекомендацій довести текст рекомендації до відповідальних працівників, зобов’язати останніх проводити перевірку належності території до об’єкту комплексної забудови та надати відділенню підтверджуючі документи проведення цих заходів.