|
|
ЩОКВАРТАЛЬНИЙ ДАЙДЖЕСТ липень 2014׀ # 6 |
|
Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України _____________________________________________________________________________________
| |
Краще розуміння правил конкуренції суспільством сприятиме ефективному захисту прав та інтересів громадян
![]()
|
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ ПРИЙНЯЛА ЗАКОН «ПРО ДЕРЖАВНУ ДОПОМОГУ СУБ'ЄКТАМ ГОСПОДАРЮВАННЯ" 1 липня 2014 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому проект Закону № 2749 «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». За таке рішення проголосували 233 народних депутати України. Він спрямований на забезпечення захисту та розвитку конкуренції, підвищення прозорості функціонування системи державної допомоги та дотримання міжнародних зобов’язань України у сфері державної допомоги, а також на виконання зобов’язань України, визначених Угодою про співробітництво і партнерство між Україною та ЄС, Договором про заснування Енергетичного Співтовариства, Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Також Закон сприятиме створенню в Україні інституційних, правових та організаційних засад моніторингу державної допомоги та контролю над нею. Закон має забезпечити мінімізацію негативного впливу державної допомоги на конкуренцію, створення рівних умов діяльності суб’єктів господарювання, сприяти розвитку конкуренції на товарних ринках України та підвищенню ефективності використання державних ресурсів. |
ВИМОГА СПРОСТУВАННЯ ІНФОРМАЦЇЇ" 23 червня 2014 року в Антимонопольному комітеті України відбулась прес-конференції в.о. Голови Антимонопольного комітету України Миколи БАРАША щодо законності прийнятого Антимонопольним комітетом України рішення з питань закупівлі бронежилетів для Збройних сил України за державні кошти. Під час заходу Микола Бараш поінформував про те, що Антимонопольний комітет України сьогодні розпочав юридично вивчати заяву в.о. Міністра оборони України Михайла Коваля, яка прозвучала 20 червня 2014 року з трибуни Верховної Ради України, на предмет звернення до суду з вимогою спростування. Відповідно до заяви Антимонопольний комітет України був звинувачений у блокуванні закупівлі бронежилетів для Збройних сил України. Зазначена інформація не відповідає дійсності, ввела в оману керівництво Верховної Ради України і завдала удару по репутації Комітету. У свою чергу керівництво Комітету надало до Генеральної прокуратури України та Міністерства внутрішніх справ України всі матеріали справи та пояснення причетних осіб. Микола Бараш також підкреслив, що у зазначеній ситуації Комітет діяв законно, підставно та швидко, а працівники приймали виключно обґрунтовані рішення. Колегія призупинила закупівлю бронежилетів з метою захисту процедури, щоб запобігти відміні торгів у разі виявлення порушення. «Ми сподіваємось, що в.о. Міністра оборони України найближчим часом розбереться в ситуації та зробить публічне спростування своєї заяви. В іншому випадку ми будемо намагатися це зробити в судовому порядку ", – зазначив Микола Бараш. |
ПІДСУМКИ ДІЯЛЬНОСТІ ЖИТОМИРСЬКОГО ОБЛАСНОГО ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ ЗА I ПІВРІЧЧЯ 2014 РІК
Діяльність відділення в I півріччі 2014 року була спрямована на виявлення та припинення зловживань монопольним (домінуючим) становищем суб'єктами господарювання і антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, недопущення та припинення порушень Законів України “Про захист економічної конкуренції” та “Про захист від недобросовісної конкуренції”.
Опрацьовано 48 проектів рішень та розпоряджень органів влади та органів місцевого самоврядування, до 11 з них надано зауваження або у погодженні відмовлено, оскільки їх прийняття могло б негативно позначитися на розвитку конкуренції.
Для запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції надано 18 обов'язкових для розгляду рекомендацій органам влади, органам місцевого самоврядування, суб’єктам господарювання щодо здійснення заходів, спрямованих на обмеження монополізму, розвитку підприємництва і конкуренції.
За результатами розгляду заяв, власною ініціативою розпочато розгляд
24 справи за ознаками порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Припинено 38 порушень законодавства про захист економічної конкуренції, з них 14 порушень припинено шляхом прийняття рішень про застосування передбаченої законом відповідальності,
24 – шляхом надання рекомендацій стосовно припинення дій (бездіяльності), які містили ознаки порушень, без застосування фінансових санкцій.
Накладено штрафів на суму 64 тис грн. Сума штрафів зменшена порівняно з минулорічним періодом, що відповідає державній політиці щодо зменшення адміністративного тиску на бізнес.
Сплачено штрафів на суму понад 400 тис грн.
Розмір економічного ефекту (економії витрат фізичних чи юридичних осіб на придбання товарів або недопущення збільшення таких витрат), досягнутий внаслідок припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції становить понад 15 млн грн.
З метою налагодження ефективної взаємодії у сфері захисту економічної конкуренції органів державної влади та місцевого самоврядування, бізнесових кіл, громадськості та формування проконкурентної культури у суспільстві проведено Дні відкритих дверей з питань захисту конкуренції у 6 районах області.
ПРИЙНЯТІ РІШЕННЯ
В ході розгляду заяви, що надійшла до Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України щодо неправомірних дій Зарічанського РЕМ ПАТ “ЕК “Житомиробленерго” в частині відключення від електропостачання будинку без попереднього письмового повідомлення про припинення електропостачання, відділення встановило, що РЕМ припинив електропостачання будинку без попереднього письмового повідомлення, чим ущемив інтереси споживача в частині позбавлення можливості оплати заборгованість за електричну енергію протягом 30 днів з дня одержання попередження про відключення електричної енергії.Товариству було надано обов’язкові для розгляду рекомендації забезпечити належне вручення споживачам, у яких виникла заборгованість за електроенергію, повідомлень-попереджень про припинення електропостачання.
На виконання рекомендацій ПАТ “ЕК “Житомиробленерго” до районів електричних мереж направлено розпорядження про дотримання вимог нормативно – правових документів при відключенні побутових споживачів у разі порушення термінів оплати за спожиту електричну енергію від електромереж Товариства.
Житомирське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України оштрафувало Овруцьку центральну районну лікарню на 8 тис грн. за зловживання монопольним становищем на ринках послуг з проведення медичних оглядів.
В ході розгляду справи виявлено, що лікарня, надаючи послуги з проведення медичного огляду осіб (при прийнятті на роботу), проведення медичного огляду водіїв (кандидатів у водії) транспортних засобів, проведення медичного огляду для отримання дозволу на право носіння зброї, видачі довідки про проходження попереднього (періодичного) психіатричного огляду; видачі сертифікату про проходження наркологічного огляду з аналізом крові на ГГТ, протягом 2010- 2013 років та поточного періоду 2014 року завищувала їх вартість шляхом, зокрема, включення до калькуляції витрат, які не відносяться до собівартості зазначених послуг.
Враховуючи зазначене, Відділення зобов’язало лікарню припинити порушення та привести вартість послуг до обґрунтованого рівня.
Житомирське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України оштрафувало ТОВ “Фактор Нафтогаз” та ДП “Фактор Карт” загалом на 24 тис грн за антиконкурентні узгоджені дії, що призвели до спотворення результатів торгів на закупівлю продуктів нафтоперероблення рідких.
Як встановило Відділення, зазначені суб’єкти господарювання узгодили свою поведінку щодо підготовки тендерних пропозицій та участі у процедурі відкритих торгів, що в свою чергу, призвело до несправжнього змагання.
Конкурсні торги відбулися на замовлення Овруцької центральної районної лікарні Житомирської області.
Житомирське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України оштрафувало ТОВ «Ємільчино-Льон» та ДП «Науково-виробнича фірма «Укртехмет» загалом на 6 тис грн. за антиконкурентні узгоджені дії, що призвели до спотворення результатів торгів на закупівлю продуктів нафтоперероблення рідких.
Конкурсні торги відбулися на замовлення відділу освіти Ємільчинської районної державної адміністрації Житомирської області.
Житомирське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України оштрафувало ПАТ “ЕК “Житомиробленерго” в особі Радомишльського РЕМ на 9 000 тис грн.
В ході розгляду заяви виявлено порушення, які полягали у встановленні для заявника в Технічних Умовах необґрунтованих вимог щодо добудови (реконструкції) мереж Товариства в частині облаштування контуру повторного заземлення нульового проводу, що призвело до сплати громадянином зайвих коштів у розмірі 469,06 грн за приєднання електроустановки до електричних мереж ПАТ “ЕК “Житомиробленерго”. Адміністративнв колегія Відділення кваліфікувала порушення Закону України “Про захист економічної конкуренції” як порушення у вигляді зловживання монопольним становищем шляхом вчинення таких дій, що призвели до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
![]()
Правомірність та законність рішення Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України підтвердив Вищий господарський суд
Адміністративна колегія Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийняла рішення “Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу”, яким визнала дії ТОВ «Велтайм» та ТОВ “Фактор Нафтогаз” під час участі у процедурі закупівлі (запит цінових пропозицій) продуктів нафтоперероблення рідких, що проводились Житомирською обласною психіатричною лікарнею № 2 Житомирської обласної ради, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів конкурсних торгів.
Товариства не погодились з прийнятим рішенням та оскаржили його до господарського суду Житомирської області.
Рішеннями господарського суду Житомирської області позови Товариств, було задоволено.
Проте, постановою Рівненського апеляційного господарського суду відносно ТОВ «Фактор «Нафтогаз» уже на стадії апеляційного оскарження рішення першої інстанції було скасовано та прийняте нове рішення, яким в задоволені позовних вимог Товариству було відмовлено.
По судовій справі відносно ТОВ «Велтайм» рішення господарського суду було залишено в силі постановою Рівненського апеляційного господарського суду. Однак, Вищий господарський суд України, до якого звернулися фахівці відділення з касаційною скаргою, був іншої думки та враховуючи, що в ході розгляду справи попередніми судовими інстанціями не було встановлено обставин, які б спростовували правильність висновків територіального відділення, а лише були наведені доводи, які зводились до переоцінки отриманих відповідачем доказів, скасував рішення попередніх інстанцій та прийняв нове рішення, яким в задоволені позовних вимог Товариства було відмовлено.
Тепер Товариствам, які вчинили порушення законодавства про захист економічної конкуренції доведеться сплатити до бюджету не тільки чималенький штраф у розмірі 136 тис.грн., а ще й пеню, у тому ж самому розмірі.
ДО ВІДОМА
Зважаючи на численні звернення замовників торгів, Житомирське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України доводить до відома, що з 5 червня 2014 року на веб–порталі Антимонопольного комітету України розміщено Зведені відомості про рішення органів Комітету щодо визнання вчинення суб’єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосувалися спотворення результатів торгів (тендерів), а також щодо можливого подальшого судового розгляду цих рішень, їх перевірки, перегляду органами Антимонопольного комітету України.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 17 Закону України “Про здійснення державних закупівель”, що набрав чинності з 20 квітня цього року, замовник приймає рішення про відмову учаснику, учаснику попередньої кваліфікації в участі у процедурі закупівлі, попередній кваліфікації учасників та зобов’язаний відхилити пропозицію конкурсних торгів (кваліфікаційну, цінову пропозицію) учасника (учасника попередньої кваліфікації) у разі, якщо суб’єкт господарювання – учасник торгів (тендерів) або учасник попередньої кваліфікації протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів).
Звертаю увагу, що законодавством не передбачено надання органами Антимонопольного комітету України замовникам або учасникам торгів (тендерів), довідок або інших документів про притягнення чи не притягнення до відповідальності за антиконкурентні узгоджені дії, що стосуються спотворення результатів торгів (тендерів).
Рішення про наявність підстав для застосування норми пункту 3 частини першої статті 17 Закону України “Про здійснення державних закупівель” приймає замовник. У той же час, розміщені на веб-порталі Антимонопольного комітету України відомості можуть бути враховані замовниками під час прийняття відповідних рішень та учасниками під час участі в процедурах державних закупівель.