У 2017 році Житомирським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (надалі – Відділення) вжито комплексних заходів щодо виявлення та припинення порушень у вигляді зловживань монопольним (домінуючим) становищем суб’єктами господарювання, антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, недопущення та припинення інших порушень Законів України «Про захист економічної конкуренції» та «Про захист від недобросовісної конкуренції».
Особлива увага приділялась адвокатуванню конкуренції – підтримці конкуренції за допомогою інших, ніж правозастосування, заходів.
Одним із найбільш вагомих напрямів адвокатування конкуренції є оцінка впливу на конкуренцію регуляторних актів З цією метою опрацьовано 170 проектів рішень та розпоряджень органів влади та органів місцевого самоврядування, до 60 з них надано зауваження або у погодженні відмовлено, оскільки їх прийняття могло б негативно позначитися на розвитку конкуренції.
Протягом 2017 року до Відділення надійшло на розгляд 77 заяв про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Припинено 19 порушень законодавства про захист економічної конкуренції та 13 дій, які містили ознаки порушень, без застосування фінансових санкцій.
Економічний ефект припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції склав 84232,055 тис грн.
Накладено штрафів на суму 558,324 тис грн, сплачено штрафів та пені – 771,595 тис грн.
Так, протягом минулого року Відділенням визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції дії:
- ТОВ «УМС Поліестер» та ТОВ «Альфа ЛЛС», які під час участі у відкритих торгах на закупівлю пластин, листів, плівки, фольги та стрічок з пластмас (прикордонні знаки), що проводились 11.08.2015 військовою частиною 1495 Державної прикордонної служби України, вчинили порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів,
- ФОП Седлецького Р.А. та ФОП Ващенка О.М., які під час участі у відкритих торгах на закупівлю автомобіля малої тоннажності для перевезення робітників та обладнання, що проводились 13.12.2016 КП “Житлове виробниче підприємство аварійних робіт” Житомирської міської ради, вчинили порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів,
- КУ «Автобаза санітарного транспорту лікувально-профілактичних закладів охорони здоров’я» Житомирської обласної ради», яка у 2016 році встановила економічно необґрунтовані тарифи на платні транспортні послуги санітарним автомобілем з ношами,
- ТОВ «Тернопільський завод безалкогольних напоїв», ПП «Елік», ФОП Бабій О.М., ТОВ «Гермес-Регіон», ФОП Седлецький Р.А., ТОВ “Баранівський молокозавод” та ПП “Нафта – Крузер”, які не подали інформацію на вимоги голови Відділення у встановлені строки,
- ТОВ «Агрос Плюс», яке не подало інформацію на вимоги голови Відділення у встановлені строки, а також подало недостовірну інформацію на вимогу відділення.
З метою припинення дій, які містять ознаки порушень конкурентного законодавства, надані обов’язкові для розгляду рекомендації:
- ПАТ «Житомиргаз» щодо вжиття заходів стосовно чіткого дотримання норм чинного законодавства у сфері газопостачання та внутрішніх розпорядчих документів товариства;
- ФОП Мартинюк Л.Г. – не поширювати неповну інформацію на електронному табло, яке розміщене над входом до аптеки, та в рекламних листівках,
- КП Новоград-Волинської міської ради «Новоград-Волинськтеплокомуненерго», КП «Бердичівтеплоенерго», КП «Теплозабезпечення» та КП «Житомиртеплокомуненерго» – провести перерахунки плати споживачам за послуги з централізованого постачання теплової енергії в опалювальний період 2016 – 2017 років у відповідності до вимог чинного законодавства України;
- ТОВ «Тернопільський завод безалкогольних напоїв плюс» – провести інвентаризацію залишків етикеток продукту, які містять неправдиві та неповні відомості, здійснити їх утилізацію та надати підтверджуючі документи (товариством здійснювалось повідомлення на споживчих етикетках неповних відомостей щодо складу продукту, а також, неправдивих відомостей щодо назви продукту (твердження «ОЦЕТ 9 %»), при тому, що продукт містив у складі кислоту оцтову синтетичну харчову.
З метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції надано рекомендації:
- виконавчим комітетам Малинської, Бердичівської та Новоград-Волинської міських рад – у разі запровадження ринку послуг з утримання майданчиків для паркування та забезпечення зберігання на них транспортних засобів врахувати необхідність: створення підприємства для утримання об'єктів благоустрою державної та комунальної власності, у разі не створення такого підприємства визначити на конкурсних засадах балансоутримувачів таких об'єктів; підготовки та затвердження переліку спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів; організації та проведення діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів; затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів; встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги з користування майданчиками для платного паркування,
- виконавчому комітету Житомирської міської ради:
доопрацювати проекти рішень Виконкому про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для обслуговуючих підприємств, а саме, виключити з проектів рішень Виконкому підпункти 2.6, 2.7, 2.8 пункту 2, які за певних умов можуть призвести до порушення законодавства про захист економічної конкуренції,
- встановлювати режим роботи об’єкта торгівлі тільки після узгодження з власником з метою недопущення порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді вчинення антиконкурентних дій органом місцевого самоврядування, що полягають у встановленні обмежень на здійснення окремих видів діяльності та реалізацію певних видів товарів,
-вжити заходів для забезпечення створення однакових умов діяльності для суб’єктів господарювання, що діють на ринках вивезення та захоронення твердих побутових відходів в межах м. Житомира,
- Управлінню промисловості, розвитку інфраструктури та туризму Житомирської обласної державної адміністрації – звернутися до Укравтодору або його територіального органу з поданням про примусовий демонтаж рекламного засобу, розміщеного без відповідних дозвільних документів по трасі Житомир-Могилів-Подільський між селами Гуйва та Пряжево (смуга відведення автомобільної дороги М-21 Житомир-Могилів-Подільський (через Вінницю) км 7+600 ліворуч),
- ПАТ «Житомиргаз» – доопрацювати проект договору на проведення монтажних робіт, здійснення експлуатації (обслуговування) та про зняття показань з встановленого будинкового вузла обліку природного газу з урахуванням зауважень Відділення.
Працює суб – сайт відділення на офіційному веб – сайті Антимонопольного комітету України.
У подальшій роботі Відділення спрямує зусилля на питаннях захисту та розвитку конкуренції, перш за все, на соціально важливих ринках, крім того, буде здійснюватись державний контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на інших ринках відповідно до плану роботи на 2018 рік та за дорученнями Антимонопольного комітету України.