Адміністративною колегією Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України 25 лютого 2020 року прийнято рішення № 60/11-р/к у справі № 77/60/82-рп/к.19, згідно з яким визнано наступне.
ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 001», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 02», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 03», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 04», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 05», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 06», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 07», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 08», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 09», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 10», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 11», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 12», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 14», ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 15» та ТОВ «Форвард Київ-Сервіс 16» займали монопольні (домінуючі) становища на ринках надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в межах будинків у м. Києві, які знаходяться на їх утриманні (обслуговуванні), як такі, що не мали на цих ринках жодних конкурентів.
Застосовуючи в період дії Закону України від 24.06.2004 № 1875-IV «Про житлово-комунальні послуги» (тобто до 10.06.2018) для будинків, які обслуговуються цими суб’єктами господарювання, тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що не були затверджені органом, уповноваженим здійснювати встановлення таких тарифів, Товариства вчинили порушення, передбачене пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (зловживання монопольним/домінуючим становищем на ринку).
На порушників накладено штрафи на загальну суму 1 020 000 грн.
Крім того, Відділенням встановлено, що договори про надання Товариствами послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які були дійсними станом на 2017 рік – І квартал 2019 року, не відповідають положенням Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 № 529.
Відмінність положень вказаних договорів від Типового договору надала Товариствам можливість порушувати права споживачів в частині: порядку встановлення вартості надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; сплати споживачам компенсації за перевищення встановлених строків проведення аварійно-відбудовних робіт; визнання акту-претензії дійсним у разі неприбуття представника виконавця у визначений договором строк або необґрунтованої відмови від підписання такого акту-претензії.
Враховуючи наведене, Товариствам надано обов’язкові для розгляду рекомендації у 10-денний строк з дня їх отримання припинити дії, які містять ознаки порушення, передбаченого пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом:
1. Укладання договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком у відповідності до типового договору «Про надання послуг з управління багатоквартирним будинком», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 712.
2. Інформування споживачів, з якими укладенні та/або запропоновані проекти договорів про надання послуг з утримання (управління) багатоквартирним будинком, умови яких не відповідають типовому договору «Про надання послуг з управління багатоквартирним будинком», затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 712, про можливість переукладення та/або внесення змін до таких договорів на предмет відповідності типовому договору.