Протягом І кварталу 2015 року до Відділення надійшло 168 заяв та подань про порушення законодавства про захист економічної конкуренції. За результатами їх розгляду розпочато 28 справ та надано 47 обов’язкових для розгляду рекомендацій про припинення дій, які містили ознаки порушення.
Прийняті рішення у 17 справах про порушення конкурентного законодавства, так зокрема:
- Адміністративною колегією Відділення, дії учасників процедури закупівлі «Послуги зв’язку Інтернетом проводовими мережами (підключення до ресурсів мережі Інтернет)» (код ДК – 61.10.4), яка проводилась державним спеціалізованим підприємством «Чорнобильска АЕС» у 2014 році, а саме: ТОВ «ПРАТ МАКЕТ» (м. Славутич), ТОВ «ПРЕМІУМ ЛАЙН» (м. Славутич), ТОВ «МЕДІАКОМ НЕТВОРК» (м. Славутич) визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів та накладено штрафи на загальну суму 136 тис. 100 грн. Штраф не сплачено, справа знаходиться у господарському суді м. Києва.
- Адміністративна колегія відділення визнала антиконкурентними дії Обухівської міської ради Київської області, які полягають у прийнятті рішення, яким затверджено Порядок розміщення елементів мереж зв’язку в житлових будинках та інших будівлях і спорудах, що належать до власності територіальної громади міста та методику розрахунку плати за сервітут, так як норми цих документів створюють окремим суб’єктам господарювання несприятливі умови роботи
Відповідно до цих нормативних документів, у розрахунку вартості плати за договором сервітуту кількість абонентів оператора телекомунікаційних послуг не може становити менше 1000, що в свою чергу створює несприятливі умови на даному ринку та спричинює додаткові витрати для суб’єктів господарювання з меншою кількістю абонентів, оскільки вони здійснюють оплату за уточнену кількість абонентів (1000), а не за фактичну. Цим рішенням раду зобов’язано припинити порушення шляхом виключення з зазначеного порядку та методики положень, які містять посилання на уточнену кількість абонентів, та привести договори з операторами (у яких кількість абонентів становить менше 1000), у відповідність. Рішення виконано.
- Адміністративна колегія відділення визнала дії ФОП Похитайла В.П., які полягають у поширенні неправдивих відомостей щодо споживчих властивостей пельменів шляхом нанесення на упаковку цієї продукції назви «Дитячі», за відсутності документів, які підтверджують віднесення цього виробу до категорії продуктів, що рекомендовані для дитячого харчування, порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, шляхом повідомлення невизначеному колу осіб неправдивих відомостей щодо споживчих властивостей Продукту, які можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання продукту цього суб’єкта господарювання. Накладено штраф 68 тис грн. Штраф сплачено в повному обсязі до Державного бюджету України.
- Дії ФОП Горбач А.Г., Адміністративною колегією відділення визнано порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, у вигляді неправомірного використання в оформленні упаковки для кондитерських виробів дизайну та комбінації червоного і білого кольорів без дозволу уповноваженої на те особи, що призвело до змішування з діяльністю ПП «ВТК «Лукас», яке має пріоритет на їх використання. Накладено штраф 10 тис грн. Штраф сплачено в повному обсязі до Державного бюджету України.
- Адміністративна колегія відділення визнала дії ПАТ «Київоблгаз», які полягали у висуванні вимог по здійсненню вдосконалення вузла обліку газу (встановлення модемного зв’язку) в приватних житлових будинках та в квартирах багатоквартирних житлових будинків за рахунок споживача-власника вузла обліку газу, порушенням конкурентного законодавства. Накладено штраф 60 тис грн. Штраф сплачено в повному обсязі до Державного бюджету України.
- Дії ТОВ «Альянс Холдинг», які полягали у поширенні на банерах мережі АЗС Shell інформації про отримання у подарунок бокалу, при цьому не зазначивши суттєві умови проведення Акції, зокрема наявність картки лояльності клубу Shell SMART, Адміністративною колегією відділення визнано порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, яке передбачене статтею 15¹ Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, шляхом повідомлення суб’єктом господарювання невизначному колу осіб неповних, неточних відомостей, що можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання товарів цього суб’єкта господарювання. Накладено штраф 68 тис грн. Справа знаходиться на розгляді у господарському суді м. Києва.
19 порушень, припиненні внаслідок надання рекомендацій, зокрема:
Адміністративна колегія відділення визнала дії ПАТ «Київобленерго», які полягають у не укладенні з ТОВ «ЖЕК-2617» договору про спільне використання технологічних електричних мереж, що призводять до неможливості укладення прямих договорів про користування електричною енергією з мешканцями будинку такими, що мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції та зобов’язала їх припинити, а саме: привести взаємовідносин із ТОВ «ЖЕК-2617» та власниками квартир (мешканцями) багатоквартирного житлового будинку за адресою: Київська область, м. Вишгород, вул. Симоненка, 4-В у відповідність із вимогами чинного законодавства. Рекомендації виконані.
- Адміністративна колегія відділення зобов’язала ПАТ «Ірпіньмаш» здійснити заходи спрямовані на усунення ознак порушення, шляхом приведення договорів укладених зі споживачами про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення у відповідність до Типового договору, затвердженого постановою КМУ № 630. Рекомендації виконані.
- З метою припинення дій, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, Адміністративна колегія відділення зобов’язала ПАТ «Київобленерго» вжити заходів щодо припинення та усунення порушення яке полягало в порушенні строків погодження проектної документації житлового масиву «СОНЯЧНИЙ». Рекомендації виконані.
На початку 2015 року Київським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України розпочало проведення комплексного дослідження ринку супутніх та інших платних послуг, що передують наданню адміністративної послуги «Дозвіл на розміщення зовнішньої реклами» в територіальних межах Київської області.
Станом на кінець І півріччя, проаналізовано більшість матеріалів отриманих від міських та селищних рад Київської області, виявлено численні порушення з боку органів місцевого самоврядування законодавства про захист економічної конкуренції, а саме:
1. Адміністративною колегією відділення Володарську селищну раду, Димерську селищну раду, виконавчий комітет Димерської селищної ради, Броварську міську раду, Гостомельську селищну раду Київської області зобов’язано здійснити заходи спрямовані на усунення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування.
Так, зокрема:
- виявлено, не відповідність деяких норм Порядків розміщення зовнішньої реклами Типовим правилам, що затверджені КМУ у вигляді: недотримання строків щодо оформлення примірників дозволу заявником; терміну, на якій видається дозвіл; строку надання документів заявником; встановлення не передбаченої діючим законодавством умови, яка є підставою для відмови у наданні дозволу, що може призвести до усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
- Інформаційними картками встановлено вимоги до суб’єктів звернення, які не передбачені чинними нормативно - правовими актами. А отже, суб’єкти звернення можуть понести додаткові витрати при отриманні дозволу на розміщення зовнішньої реклами, та, як наслідок, знаходитись в дискримінаційних умовах діяльності порівняно з конкурентами, які діють на тому ж ринку в територіальних межах Київської області.
2. Адміністративною колегією відділення розпочато розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку Бучанської міської ради, виконавчого комітету Макарівської селищної ради, Коцюбинської селищної ради, Бориспільської міської ради у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування. Розслідування у справах триває.
3. Адміністративною колегією відділення дії Фастівської міської ради Київської області, які полягають у включенні до Порядку умов для скасування дозволу на розміщення зовнішньої реклами, які не передбачені діючим законодавством, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, внаслідок яких окремим суб’єктам господарювання створюються дискримінаційні умови діяльності порівняно з конкурентами.
У ході дослідження Відділенням встановлено, що Порядком розміщення об’єктів зовнішньої реклами на території м. Фастів передбачено скасування для суб’єкта господарювання дозволу на підставі рішення виконавчого комітету Ради у разі
- невикористання місця розміщення ОЗР безперервно протягом 3-х місяців (пунктом 31 Типових правил передбачено шість місяців) або не переоформлення дозволу згідно цього Порядку; - не сплати податку на рекламу до місцевого бюджету м. Фастів; - утримання прилеглої території в неналежному стані; - порушення правил встановлення та експлуатації ОЗР; - порушення інших умов встановлених цим Порядком.
Разом з тим, пунктом 31 Типових правил визначено, що дозвіл скасовується до закінчення строку дії на підставі рішення виконавчого органу ради за письмовою заявою розповсюджувача зовнішньої реклами, у разі невикористання місця розташування рекламного засобу безперервно протягом шести місяців або не переоформлення дозволу в установленому порядку. Перелік підстав для скасування дозволу є вичерпним.
Наслідком включення таких умов, які, є підставою для скасування дозволу на розміщення зовнішньої реклами та не передбачені діючим законодавством, може бути створення несприятливих чи дискримінаційних умов діяльності окремим суб’єктам господарювання порівняно з конкурентами в територіальних межах м. Фастів.
Адміністративною колегією Відділення були надані Фастівській міській раді Рекомендації № 10-рк від 26.03.2015 щодо припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, відповідно до яких у місячний термін Рада повинна внести зміни, зокрема до Рішення Ради від 10.02.2011 № 30-VI-VI «Про Порядок розміщення об’єктів зовнішньої реклами на території м. Фастів», шляхом вилучення із пункту 6.2. Порядку умов для скасування дозволу, що не передбачені чинними нормативно - правовими актами; привести пункт 4.4. Порядку у відповідність до діючого законодавства.
Виконавчий комітет Ради повідомив Відділення, що депутати Ради не проголосували за внесення змін до рішення Ради від 10.02.2011 № 30-VI-VI «Про Порядок розміщення об’єктів зовнішньої реклами на території м. Фастів».
Враховуючи наведене Відділення відкрило розгляд справи про антиконкурентні дії органу місцевого самоврядування, внаслідок яких окремим суб’єктам господарювання створюються дискримінаційні умови діяльності порівняно з конкурентами.
Протягом І кварталу 2015 року Адміністративною колегією Відділення на порушників конкурентного законодавства накладено 714, 246 тис. грн штрафу, загальна сума сплачених до Державного бюджету штрафів та пені за вказаний період складає 652,668 тис. грн.
Сума економічного ефекту припинення та запобігання порушень для юридичних, фізичних осіб та бюджетних установ за звітний період склала 309,576 тис. грн.
Важливу увагу в своїй роботі Відділення приділяло запобіганню порушенням конкурентного законодавства та розвитку конкуренції. З цією метою Відділенням суб’єктам господарювання, органам державної влади, органам місцевого самоврядування надано 38 рекомендацій щодо обмеження монополізму, розвитку підприємництва та конкуренції. Опрацьовано 17 проектів рішень з питань, що позначаються на розвитку конкуренції, в тому числі до 8 з них відмовлено в погодженні у зв’язку з наявністю зауважень.