Про державну допомогу

Опубліковано 04 жовтня 2017 року о 16:21

Щодо набрання чинності Закону

України «Про державну допомогу

суб’єктам господарювання»

З 2 серпня 2017 року набув чинності Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» (далі – Закон).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону державна допомога суб’єктам господарювання – це підтримка у будь-якій формі суб’єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.

Отже, державна підтримка є державною допомогою, якщо одночасно виконуються такі умови:

-                            підтримка надається суб’єкту господарювання;

-                            фінансування державної підтримки здійснюється за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів;

-                            підтримка створює переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності;

-                            підтримка спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону дія цього Закону поширюється на будь-яку підтримку суб’єктів господарювання надавачами державної допомоги за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів для виробництва товарів або провадження окремих видів господарської діяльності.

Згідно з пунктом 6 частини першої статті 1 Закону надавачі державної допомоги – органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю, а також юридичні особи, що діють від їх імені, уповноважені розпоряджатися ресурсами держави чи місцевими ресурсами і ініціюють та/або надають державну допомогу.

Уповноваженим органом у сфері державної допомоги є Антимонопольний комітет України (далі – Комітет), згідно з частиною першою статті 8 Закону.

Відповідно до пункту першого частини другої статті 8 Закону до повноважень Уповноваженого органу належить отримання та розгляд повідомлень про нову державну допомогу від надавачів такої допомоги у порядку, встановлену цим Законом.

Наразі у своїй діяльності, в тому числі під час оцінки допустимості державної допомоги для конкуренції, Комітет як Уповноважений орган керується:

- Законом;

- постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2017 № 468 «Про затвердження Порядку повернення незаконної державної допомоги, недопустимої для конкуренції»;

- розпорядженням Комітету від 28.12.2015 № 43-рп «Деякі питання реалізації Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 140/28270;

- розпорядженням Комітету від 04.03.2016 № 2-рп «Про затвердження Порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04.04.2016 за № 501/28631;

- розпорядженням Комітету від 12.04.2016 № 8-рп «Про затвердження Порядку розгляду справ про державну допомогу суб’єктам господарювання», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06.05.2016 за № 686/28816.

У разі якщо державна допомога, що передбачає надання пільг з оподаткування, є чинною станом на 02.08.2017, то відповідно до частини другої розділу 9 Закону, надавачі державної допомоги протягом одного року з 02.08.2017 зобов’язані подати Комітету як Уповноваженому органу повідомлення про таку державну допомогу.

Подання повідомлення, його розгляд та розгляд справи про державну допомогу здійснюються у порядку, визначеному розділом 4 Закону.

Порядок, форми та вимоги щодо подання інформації про чинну державну допомогу затверджені Розпорядженням Комітету від 28.12.2015 № 43-рп, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 140/28270.

У разі якщо надавачами державної допомоги планується запровадження нової державної допомоги, або внесення змін до умов чинної державної допомоги, то Законом передбачено відповідно подання повідомлення про нову державну допомогу або подання повідомлення про внесення змін до умов чинної державної допомоги.

Порядок подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги затверджено розпорядженням Комітету від 04.03.2016 № 2-рп, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04.04.2016 за № 501/28631.

Згідно з абзацом третім пункту першого розділу четвертого зазначеного Порядку, у разі якщо надавачами державної допомоги є одночасно декілька органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю чи юридичних осіб, що діють від їх імені, уповноважених розпоряджатися ресурсами держави чи місцевими ресурсами, які ініціюють та/або надають державну допомогу, Комітету подається спільне повідомлення про нову державну допомогу.

Разом з тим, відповідно до пункту першого розділу шостого зазначеного Порядку, надавачі державної допомоги під час підготовки повідомлення про нову державну допомогу або повідомлення про внесення змін до чинної державної допомоги можуть звертатися до Комітету з клопотанням про проведення попередньої консультації щодо правильності заповнення форм повідомлень.

 

Згідно з розділом восьмим статті 9 Закону підприємства, організації, які мають намір отримати державну допомогу, зобов’язані подати надавачам державної допомоги відомості про господарську діяльність, про державну допомогу, отриману ним за останніх п’ять років, про правові підстави для отримання державної допомоги, її форму та мету.

Разом з цим, розділом десятим статті 9 Закону, вимоги до відомостей про господарську діяльність підприємств, організацій, які мають намір отримати державну допомогу, в тому числі у формі податкових пільг, визначаються саме надавачами державної допомоги з урахуванням вимог щодо повідомлень про державну допомогу, встановлених Уповноваженим органом.

Відповідно до пункту дев’ятого частини першої статті 1 Закону, незначна державна допомога - державна допомога одному суб’єкту господарювання, сукупний розмір якої незалежно від її форми та джерел не перевищує за будь-який трирічний період суму, еквівалентну 200 тисячам євро, визначену за офіційним валютним курсом, встановленим Національним банком України, що діяв на останній день фінансового року.

Згідно з пунктом другим частини третьої статті 9 Закону, не подаються повідомлення щодо незначної державної допомоги, якщо вона не стосується безпосередньо підтримки експортних операцій або переважного використання продукції вітчизняного виробництва порівняно з імпортованою продукцією.

Також, звертаємо увагу на наявність відповідних роз’яснювальних матеріалів на офіційному сайті Антимонопольного комітету України в розділі «Державна допомога суб’єктам господарювання» в рубриці «відповіді на поширені питання»

(http://www.amc.gov.ua/amku/control/main/uk/publish/article/130237 ).

Загалом, розділ «Державна допомога суб’єктам господарювання» містить дуже багато аналітичних матеріалів ті інформації про нормативно-правові акти з питань державної допомоги

(http://www.amc.gov.ua/amku/control/main/uk/publish/article/120893 ).

Окремою вкладкою в розділі «Держана допомога суб’єктам господарювання» є «Портал державної допомоги» - низка електронних сервісів, за допомогою яких можна як подавати інформацію з питань державної допомоги, так й отримувати інформацію про наявну державну допомогу (http://pdd.amc.gov.ua/main/home/amkuforms ).

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux