Північним МТВ АМКУ здійснено державний контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема Ушомирською сільрадою в особі її виконкому Коростенського району Житомирської області, виконкому Таращанської міської ради, виконкому Баришівської селищної ради та Гребінківською селищною радою Київської області в особі її виконкому на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції на ринку послуг з управління побутовими відходами.
У ході здійснення вказаних заходів контролю Відділення встановило, що зазначеними органами місцевого самоврядування та/або їх виконавчими комітетами приймалися рішення про проведення конкурсів з визначення суб’єктів господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів (виконавців відповідних послуг), якими були затверджені конкурсні документації, положення яких містили дискримінаційні критерії оцінювання конкурсних пропозицій із визначення виконавця відповідних послуг із застосуванням бальної системи та визначення питомої ваги кожного з критеріїв по відношенню один до одного без належних обґрунтувань, економічних і правових підстав.
Використання такої системи у вигляді нарахування балів під час оцінювання конкурсних пропозицій учасників конкурсу на визначення виконавців послуг з управління побутовими відходами не передбачено чинним законодавством України. З огляду на встановлені обставини щодо потенційного та реального впливу на конкуренцію, під час їх застосування у майбутніх конкурсах, вони можуть призвести до обмеження та/або спотворення конкуренції під час створення конкурентного середовища з метою обрання виконавців відповідних послуг на визначеній території відповідно до вимог чинного законодавства.
Реальні наміри кожного з учасників ринку послуг з управління побутовими відходами щодо участі у конкретному конкурсі з визначення суб’єктів господарювання на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів є вираженням їх приватного інтересу, який може залежати від багатьох факторів, проте не може обмежуватися встановленням організатором проведення конкурсу дискримінаційних критеріїв відбору та оцінки його учасників, оскільки в розумінні законодавства про захист економічної конкуренції основним завданням органів місцевої влади та органів місцевого самоврядування є обов’язок створити конкурентне середовище із дотриманням рівності прав його учасників.
Таким чином, наведені дії зазначених виконавчих комітетів органів місцевого самоврядування під час проведення майбутніх конкурсів можуть містити ознаки порушення, передбаченого пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що можуть призвести до обмеження та/або спотворення конкуренції на ринку послуг з управління побутовими відходами у відповідних територіальних межах.
Тому 19 грудня 2024 року адміністративна колегія Північного міжобласного територіального відділення АМКУ надала Ушомирській сільській раді в особі її виконавчого комітету, виконавчому комітету Таращанської міської ради, виконавчому комітету Баришівської селищної ради та Гребінківській селищній раді в особі її виконавчого комітету обов’язкові для розгляду рекомендації про запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що можуть мати негативний вплив на конкуренцію.
Про розгляд цих рекомендацій вказані виконавчі комітети органів місцевого самоврядування мають повідомити Відділення у визначені рекомендаціями строки.