Адміністративна колегія Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України за результатами розгляду справ визнала дії органів місцевого самоврядування, порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції і зобов’язала у двомісячний строк їх припинити
За результатами проведеного дослідження ринків супутніх послуг при наданні адміністративних послуг (платних послуг (робіт), що пов´язані з наданням адміністративних послуг), зокрема послуги з видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами в м. Буча і в смт. Коцюбинське, було встановлено, що Коцюбинською селищною радою та Бучанською міською радою у «Порядку визначення розміру плати за право тимчасового використання місць для розташування зовнішньої реклами, які перебувають у комунальній власності територіальної громади» встановлено диференційовану базову плату за право тимчасового використання місць для розташування зовнішньої реклами, окремо для основних і неосновних платників податку. Як встановило Відділення, зазначена плата для неосновних платників податку в смт. Коцюбинське і м. Буча була в cередньому в 2 рази більша ніж для основних платників податку.
Отже, суб’єкти господарювання, які отримали дозвіл на розміщення зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське і м. Буча, та є «неосновними» платниками податку (не зареєстровані на цих територіях), можуть понести додаткові матеріальні витрати внаслідок сплати базової плати за право тимчасового використання місця розташування зовнішньої реклами, оскільки «основні» платники податку платять за аналогічний вид зовнішньої реклами менше, ніж «неосновні» платники податку, та, як наслідок, знаходитись в дискримінаційних умовах діяльності порівняно з конкурентами.
«Правилами розміщення зовнішньої реклами в м. Буча» було встановлено надання платних послуг окремим суб’єктом господарювання - КП «Бучабудзамовник для суб’єктів господарювання, які бажали отримати дозвіл на розміщення зовнішньої реклами в м. Буча. Визначення окремого суб’єкта господарювання, зокрема КП «Бучабудзамовник», щодо виконання тільки ним зазначених платних послуг, може призвести до недопущення та усунення конкуренції.
«Правилами розміщення зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське» було передбачено надання Робочим органом платних послуг, що пов’язані з отриманням дозволу на розміщення зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське, хоча статтею 15 Закону України «Про адміністративні послуги» визначено, що супутні послуги надаються суб’єктами господарювання, добір яких здійснюється суб’єктом надання адміністративних послуг чи органом, що утворив центр надання адміністративних послуг, на конкурсній основі за критеріями забезпечення мінімізації матеріальних витрат та витрат часу суб’єкта звернення. Надання платних супутніх послуг суб’єктом надання адміністративних послуг, центром надання адміністративних послуг забороняється.
Внаслідок надання Робочим органом платних послуг, що пов’язані з отриманням дозволу на розміщеня зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське, а не суб’єктами господарювання, добір яких повинен здійснюватись суб’єктом надання адміністративних послуг чи органом, що утворив центр надання адміністративних послуг, на конкурсній основі за критеріями забезпечення мінімізації матеріальних витрат та витрат часу суб’єкта звернення, може призвести до завищення вартості зазначених послуг, внаслідок усунення конкуренції на даному ринку. Таким чином, суб’єкти господарювання, які бажають отримати дозвіл на розміщення зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське позбавлені можливості отримати дані послуги за мінімальною ціною визначеною на конкурентній основі.
«Правилами розміщення зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське» був визначений, менший строк, на який надається дозвіл, ніж це передбачено Типовими правилами. Одночасно, при аналізі заяв суб’єктів господарювання щодо надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське, відповідних рішень виконавчого комітету Коцюбинської селищної ради та договорів «Про користування місць для розташування спеціальних конструкцій», Відділенням встановлено, що в деяких випадках строки, на які надавалися дозволи на розміщення зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське не відповідали строкам, встановленим Типовими правилами.
Недотримання радою строку, на який видається дозвіл на розміщення зовнішньої реклами, а саме його зменшення, призводить до виникнення додаткових витрат у суб’єктів господарювання при оформленні кожного року нового дозволу протягом наступних чотирьох років, що може призводить до завищення вартості послуг суб’єкта господарювання, що ставить його у невигідне становище порівняно з конкурентами.
Таким чином, надання Коцюбинською селищною радою для одних суб’єктів господарювання менших строків, а для інших більших строків для розміщення об’єктів зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське, ніж це передбачено Типовими правилами, призводить до спотворення конкуренції та надання привілейованого становища деяким суб’єктам господарювання, в порівнянні з тими, яким надається менший термін для розміщення зовнішньої реклами в смт. Коцюбинське.
Адміністративна колегія Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України визнала такі дії органів місцевого самоврядування – анти конкурентними та зобов’язала Бучанську міську раду і Коцюбинську селищну раду Київської області у двомісячний строк привести у відповідність до чинного законодавства України «Порядок визначення розміру плати за право тимчасового використання місць для розміщення зовнішньої реклами, що знаходиться у комунальній власності територіальної громади» у м. Буча та смт. Коцюбинське, «Правила розміщення зовнішньої реклами» у м. Буча та смт. Коцюбинське.